Pages

Sunday, January 20, 2013

Ohmannn telinga berdesing

Tengah sedap sedap update blog telinga boleh berdesing. Nak kata naik flight takde pun. elok je aku bergolek kat atas katil... 2 3 kali berdesing.. oh sangat tak berpuas hati. so google. keja aku senang.. pape suma google kan.. ahhahahaa. Ni salah satu yang aku dapat





Kenapa telinga berdesing????? Google gitaww benda alah ni dipanggil tinitus.. Apakah tinitus.. oh aku pun tak tau... kalu nak tau korang klik sini...dan korang akan mendapat jawapan dia.. belog tu ada baguitau tinitus ni disebabkan peningkatan usia.. oh!!!! aku dah makin tua ke.. waahahaha... tapi berdesing ni takde la sejenis penyakit.. kira tak teruk.. korang semua mesti pernah rasa telinga berdesing kan kan.. so korang mungkin ada peningkatan usia.aahahahahahah..

Lagi satu yang aku dapat hasil google... Ada hadis.. Baca bawah ni...



Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa berdesing telinganya hendaklah ia mengingatiku dan berselawatlah kepadaku. Selepas itu hendaklah ia berzikir dengan zikir "Dzakarallahu Man Dzakarni Bi Khair". (Riwayat Ibnu Sunni)

Dalam kitab Al 'Azizi 'Ala Jami'ish Shaghir pun ada sebut tentang hadis ni. Rupanya baginda nak supaya kita sentiasa mengingatinya dengan berselawat kemudian berdoa Dzakarallahu man dzakarni bi khair yang bermaksud Allah mengingatkan orang yang mengingati ku dengan kebaikan.

Namun ada pulak yang berpendapat bahawa telinga berdesing disebabkan gugurnya daun yang melambangkan roh manusia di Luh Mahfuz. Telinga kita akan berdesing apabila ada daun yang gugur, tandanya ada orang meninggal dan daun yang gugur tu terlanggar daun kita. Benda ni aku pernah dengar sejak zaman sekolah lagi.. Betul ke x.. Wallahualam

Imam Al-Manawi pulak kata, "Sesungguhnya telinga itu berdengung ketika datang berita baik ke roh, iaitu Rasulullah SAW telah menyebut nama orang tersebut dengan kebaikan pada al malail 'ala (kumpulan tertinggi) di alam roh".

Sama-samalah kita renungkan. Salam...

Share is caring!!!!




No comments:

Post a Comment